Een dansvoorstelling voor de schoolverlaters van alle drie de scholen uit Ouderkerk aan de Amstel. Georganiseerd door stichting Coherente en Lisette Poppe van het Kofschip.

 

IMG_0477Voor het derde jaar is het gelukt om de dansvoorstelling voor de schoolverlaters te realiseren. Zo net voor de voorjaarsvakantie, en voor de start van de voorbereidingen van de afscheidsmusical. Een goed moment. De leerlingen ervaren groep 8 als een bijzonder jaar. Kamp, uitstapjes, open dagen voortgezet onderwijs en natuurlijk de afscheidsmusical zijn een aantal voorbeelden. Een dansvoorstelling voor alle leerlingen uit de groepen 8 van ons dorp hoort daar ook bij. De leerlingen van het Kofschip keken er naar uit. Leuk om buurtgenootjes, sportgenootjes te zien die ook in groep 8 zitten op één van de andere scholen. Ook waren ze nog nooit op de Hekmanschool geweest en de meeste leerlingen hadden ook nog nooit een dansvoorstelling gezien. Veel nieuwe indrukken dus.
De voorstelling begint om 13.30 uur en natuurlijk zijn we ruim op tijd aanwezig. Het is immers maar een kleine 10 minuten lopen. Tegelijkertijd met de Amstelschool komen we bij de Jan Hekmanschool aan. We wachten nog even in de hal. De dansers en de techniek nemen nog de laatste punten door. Als alle leerlingen een plek hebben gevonden in de zaal gaat de voorstelling van start. De muziek staat hard en dat blijft gedurende de voorstelling zo. Stil en geconcentreerd kijken de leerlingen naar de 17 dansers op het podium.
De leerlingen van het Kofschip hebben van te voren een kijkwijzer gekregen die ze na de voorstelling gaan invullen. De kijkwijzer is een instrument om kwaliteit te beoordelen. Ze letten dus extra goed op en ze letten op verschillende details. Het is voor hen de eerste keer dat zij met een kijkwijzer aan de slag gaan.
Ongeveer 20 minuten wordt er gedanst op het podium. Er wordt niet gesproken. Tim is duidelijk herkenbaar aan zijn ballon en het thema dromen wordt goed verbeeld. En dan is het vrij abrupt afgelopen. Na het applaus en het voorstellen van de dansers kunnen er vragen worden gesteld. Een meet en greet met de dansers. Er zijn best veel vragen. Ook veel complimenten voor met name de danseres met een handicap aan haar arm. Ja, want ook met een handicap kun je professioneel danser worden. Dat is wel een eye opener voor de leerlingen. Aansluitend kunnen kinderen die dat willen meedoen aan een workshop waarin zij net als Tim gaan dansen, slapen, dromen en uiteindelijk weer langzaam wakker worden. Een aantal kinderen van onze school doen mee. De anderen kijken. Best knap hoe de leerlingen meedoen onder leiding van de dansers. En ook erg knap hoe de leerlingen in de zaal in alle rust blijven kijken. Na dit alles terug naar school.

 

ligDe kijkwijzer wordt zeer nauwkeurig ingevuld. Erg fijn. Dat geeft een goed beeld van hoe de leerlingen het ervaren hebben en waar we als organisatoren de volgende keer nog beter rekening mee kunnen houden. En dan is de middag alweer veel te snel voorbij gegaan. Om 15.00 uur gaat de bel. Een luid gejoel klinkt er door de school. De voorjaarsvakantie gaat beginnen. Even pas op de plaats. En daarna weer flink aan de slag want over een paar weken krijgen de leerlingen het tweede rapport.